UPP Personality - Ökad träffsäkerhet med personlighetstest
UPP Personality är ett forskningsbaserat personlighetstest som mäter viktiga dimensioner i arbetslivet, både personlighet och motivation. Personlighetstestet tar ungefär en timme att genomföra och ger dig unik information inför din bedömning.
Så fungerar personlighetstest
- Samarbetsvilja
- Kreativitet
- Emotionell intelligens
- Social förmåga
- Grad av positiv grundattityd
- Uthållighet
- Självförtroende
- Perfektionism
- Social säkerhet
- Självuppskattning
- Individualism
- Beslutsamhet
- Handlingskraft
- Välvilja
- Osjälviskhet
- Utåtvändhet
- Emotionell stabilitet
- Öppenhet
- Följsamhet
- Noggrannhet
- Arbetsvilja
- Arbetsintresse
- Arbetstillfredsställelse
- Resultatorientering
- Förändringsvilja
- Kontrollorientering
- Ekonomisk motivation
- Balans arbete/övrigt liv
Personlighetstest vid rekrytering och intern utveckling
Personlighetstester är vanliga verktyg för att bedöma en kandidats potential vid en rekrytering eller hos en medarbetare vid intern utveckling. Testet kan vara uppbyggt på olika sätt men syftar till att bedöma olika personliga egenskaper för att se hur väl en person passar för en specifik roll eller kultur.
En grundläggande princip i vårt arbete med personlighetstest är att de genomförs som en objektiv bedömning och aldrig används på ett sätt som diskriminerar kandidater baserat på irrelevanta faktorer. En korrekt användning av testet bidrar till ökad träffsäkerhet vid rekrytering och kan hjälpa organisationer att hitta den bäst lämpade kandidaten för en specifik roll.
Hur används UPP Personality
UPP Personality kan användas vid
- Rekrytering
- Utveckling
- Kartläggning
UPP Personality kan även kombineras med UPP Problem Solving för mätning av begåvning.
Smartare rekrytering
Att arbetsgivare utför tester i samband med rekryteringar blir allt vanligare. Denna metod är fördelaktig då den bidrar till smidigare rekryteringsprocesser som oftast kan bli tidskrävande och kostsamma. Forskningen kring personlighetstester sker kontinuerligt för att öka tillförlitligheten och träffsäkerheten vilket leder till säkrare bedömningar.
Minska antalet felrekryteringar
Att använda sig av personlighetstester hjälper till att identifiera vilka kandidater som passar tjänstens behov på bästa sätt. Detta minskar risken för felrekrytering och bidrar istället till att öka chanserna för en lyckad anställning. Om kandidaternas personlighet och beteenden matchar arbetsrollens förväntningar ökar sannolikheten för att de trivs, samt fattar beslut och presterar på ett effektivt sätt.
UPP Personality i 4 punkter
- Certifierat av DNV
- Mäter och korrigerar för skönmålning
- Tar hänsyn till dagsformen
- Mäter viktiga dimensioner utöver Big Five
Mer om personlighetstest och UPP Personality
Personlighetstester kan identifiera olika personlighetstyper och ge en indikation på hur en kandidat kommer att prestera i en viss arbetsmiljö.
Genom att identifiera styrkor och utvecklingsmöjligheter hos kandidater får rekryterare och ledare en grund för att rekrytera den mest lämpliga kandidaten för en viss position.